БАИТ, с подкрепата на БАСКОМ, БЕСКО, ИКТ клъстера и AIBEST, подготви мотивирано предложение за промяна в критериите за прием в математическите и професионалните гимназии, обучаващи в ИКТ направление.
Писмото касае необходимостта от промени в критериите за прием в математическите гимназии и професионалните гимназии, обучаващи по професии от професионално направление „Информационни и комуникационни технологии“, за да се запази конкурентното предимство на българската ИТ индустрия.
МОТИВИРАНО ПРЕДЛОЖЕНИЕ
Относно: Необходимост от промени в критериите за прием в математическите гимназии и професионалните гимназии, обучаващи по професии от професионално направление „Информационни и комуникационни технологии“ (ИКТ), за да се запази конкурентното предимство на българската ИТ индустрия
УВАЖАЕМИ ПРОФ. ЦОКОВ,
УВАЖАЕМА Г-ЖО МИХАЙЛОВА,
УВАЖАЕМА Г-ЖО МИТЕВА,
УВАЖАЕМИ ДОЦ. Д-Р КИРИЛОВ,
УВАЖАЕМИ Г-Н БОЖАНОВ,
От името на Българска асоциация по информационни технологии (БАИТ), Българска асоциация на софтуерните компании (БАСКОМ), Асоциация за иновации, бизнес услуги и технологии (АИБЕСТ), Фондация „Клъстер информационни и комуникационни технологии“ (ИКТ клъстер), Българската предприемаческа асоциация /БЕСКО/ бихме искали да представим нашето мотивирано предложение във връзка с настоящите критерии за прием в математическите гимназии и професионалните гимназии, обучаващи в направленията на ИКТ. Въпросът за адекватността на тези критерии, особено в контекста на бързоразвиващите се технологии и съвременните нужди на ИТ сектора в България, е от ключово значение за подготовката на висококвалифицирани специалисти и изисква спешно внимание и действие.
В момента основният критерий за прием в тези гимназии е резултатът от Националните външни оценявания (НВО) по български език и литература (БЕЛ) и математика след 7 клас. Въпреки че този подход изглежда на пръв поглед справедлив, той не отразява реално математическите способности и потенциал на учениците. В съответствие с чл. 51, ал. 2, от Наредба No 11 от 1.09.2016 г. за оценяване на резултатите от обучението на учениците, „националното външно оценяване в края на прогимназиалния етап на основната степен на образование има за цел измерване на степента на постигане на отделни ключови компетентности в областта на българския език и на математиката, придобити в класовете от етапа“. Тази цел ясно подчертава, че НВО е предназначено да измерва базови компетенции, а не повишени способности и интереси в математиката, а тези училища се нуждаят именно от ученици с изявени таланти и мотивация в тази област.
През последната учебна година проблемът достигна критична точка, след като НВО по математика беше значително улеснено чрез премахване на две задачи с отворен отговор и увеличаване на времето за работа. Това доведе до рекордно високи резултати, като 99.3 от 100 точки в паралелка на Софийска математическа гимназия „Паисий Хилендарски“ (СМГ) и 97.72 за цялото училище, показвайки, че задачите не представляват никакво предизвикателство за тези ученици. Въпреки тези изключително високи резултати, част от учениците са в риск да не бъдат приети в най-желаните училища, изискващи математическо мислене, като например СМГ, НПМГ и ТУЕС, поради по-ниски резултати по БЕЛ и ще са лишени от възможността да развиват потенциала си.
Особено внимание заслужава фактът, че изпитът по БЕЛ няма пряка връзка с основния предмет, по който учениците кандидатстват в тези гимназии. Не оспорваме факта, че трябва да се покаже добро ниво на грамотност, но при създалата се ситуация на изключително лесен изпит по математика, решаващ се оказва резултатът от НВО по БЕЛ.
Темата е обсъждана многократно в обществото, като множество преподаватели и директорите на водещи математически гимназии, СМГ и НПМГ в частност, вече изразиха своите опасения. През лятото на 2023 година в писмо до МОН относно “Предложения на Ръководствата и училищните общности на Софийската математическа гимназия „Паисий Хилендарски“ и на Националната природо-математическа гимназия „Акад. Любомир Чакалов“ за изменение и допълнение на Наредба № 10 от 1.09.2016 г. за организация на дейностите в училищното образование” те недвусмислено посочиха необходимостта от промяна в критериите за прием в тези гимназии, които да отразяват повишените способности и интереси на учениците в областта на математиката и информатиката. Въпреки това, до момента няма конкретни действия в тази посока от страна на Министерството на образованието и науката.
Същото се отнася и за професионалните гимназии, обучаващи в ИКТ направление. Например, Технологично училище „Електронни системи“ (ТУЕС към ТУ-София), което се нарежда в топ 5 училищата по приемен бал, до 2014 година е провеждало допълнителен изпит по математика, който е измервал математическите възможности на учениците и тяхната мотивация за развитие в областта на програмирането и информационните технологии, но тази практика е прекратена.
ИТ секторът в България е силно заинтересован от промени в критериите за прием в математическите и професионалните ИКТ гимназии, защото математиката стои в основата на множество дисциплини, свързани с информационните технологии, включително програмирането, анализа на данни, криптографията и развитието на изкуствения интелект. С напредването на технологиите и без силно математическо образование, ИТ индустрията рискува да загуби конкурентното си предимство и да не успее да отговори на нуждите на един все по-сложен и технологично ориентиран свят. В този контекст, отлагането на реформите в приемните критерии за математическите и професионалните ИКТ гимназии, който според нас вече е закъснял, би имал необратими негативни последици за бъдещето на ИТ сектора в страната.
Считаме, че е необходимо да се въведат нови, по-адекватни критерии за прием в математическите и професионалните ИКТ гимназии, които да включват резултати на учениците от участия в математически състезания и/или олимпиади от календара на МОН.
Настояваме Министерството на образованието и науката да преразгледа и актуализира критериите за прием в математическите и професионалните ИКТ гимназии,, за да се осигури, че най-талантливите и мотивирани ученици получават възможността да се обучават там и да развиват своя потенциал. Това е от критично значение за бъдещето на ИТ индустрията в България и за способността ни да продължим да се конкурираме на международния пазар.
С уважение,
Българска асоциация по информационни технологии (БАИТ),
Българска асоциация на софтуерните компании (БАСКОМ),
Асоциация за иновации, бизнес услуги и технологии (АИБЕСТ),
Фондация „Клъстер информационни и комуникационни технологии“ (ИКТ клъстер),
Българската предприемаческа асоциация /БЕСКО/